Ässä hihassa

Talousvuosi 2022 – ässä hihassa vai hiharavistus?

Loputtomalta tuntuva määrä palavereja ja vääntöä kulmahuoneessa. Kahvia niin paljon, että närästää. Myyntijohtaja mököttää suhteettomasti kasvaneiden myyntitavoitteiden vuoksi. Kehitys- ja HR-johtaja tuskastelevat yhdessä, miten resurssit kohdennetaan, kun tuotteen tulisi olla priimaa, mutta osaajia ja tuotekehitysrahaa ei ole riittävästi. Markkinoinnin vetäjä on häädetty huoneesta pois jo aiemmin, koska eihän markkinointi ole muuta kuin yksi iso kuluerä. Pääministeriä lainatakseni: sanon nyt suoraan – ei sen näin kuulu mennä.

Yritykset viettävät edelleen loputtomasti aikaa seuraavan vuoden budjettia tehdessään. Mihin sinun yrityksesi budjetin luvut perustuvat? Pohjautuvatko ne oikeasti yrityksen strategiaan vai kaivetaanko edellisen vuoden budjetti arkiston kätköistä, kerrotaan x:llä ja toivotaan parasta, että hiharavistus menee maaliin? Jos yrityksen strategiana on vaikkapa toiminnan laajentaminen uuteen markkinaan, fakta on, että panostuksia tarvitaan, ennen kuin kylvetty sato alkaa tuottaa hedelmää. Kasvuyritykset ovat tästä hyvä esimerkki, niistä harva tekee kannattavaa liiketoimintaa, joten omistajien taholta vaaditaan pitkäjänteisyyttä ennen kuin yritystoiminta alkaa kukoistamaan.

Budjetille rohkeasti vähemmän painoarvoa

Sen sijaan, että tehtäisiin hiharavistuksia tai loppusyksystä päädyttäisiin pakolliselle breikille vatsahaavan tai stressin vuoksi, mitä jos annettaisiin budjetille hieman pienempi painoarvo yrityksen talouden suunnittelussa? Voitaisiin vaikka toimia ketterästi ja siirtyä ympärivuotiseen talouden rullaavaan ennustamiseen. Ehkä jopa ehdittäisiin lomailla viikko auringossa kesken syksyn kiireiden? Kun suunnittelua tehdään ympäri vuoden, pysyy tulevaisuuden näkymä koko ajan tuoreena eikä vuosibudjettiprosessista tule niin raskas. 

Rullaavan ennustamisen todennäköisesti paras puoli on se, että toisin kuin budjetti, se ei ole staattinen. Mikäli yrityksen strategiaan päätetään tehdä muutoksia vaikkapa uudelle markkinalle laajentumisen suhteen, nämä asiat voidaan helposti ottaa huomioon ennusteessa. Eikä esimerkin tarvitse olla näin radikaali – riittää, että yksi iso kauppa, jonka piti tulla, jääkin toteutumatta. Kulissien takana voidaan mumista, että kyllähän kaikki tiesivät. Kun takaisku – tai vaihtoehtoisesti positiivinen yllätys – näkyy ennusteella, voi yritysjohto ottaa tämän helpommin huomioon ja tehdä tarvittavat toimenpiteet.

Kaikki ennusmerkit positiiviselle talousvuodelle 2022 ovat olemassa. On kuitenkin olemassa se kuuluisa mutta. Tämä ”mutta” saattaa muuttua vuoden kuluessa. Tällä hetkellä näyttää, että Akilleen kantapäänä on raaka-ainepula, joka vaikuttaa moneen toimialaan aina rakennusalasta elektroniikkateollisuuteen ja moneen muuhun. Asiantuntijat lupailevat, että tämän suhteen tunnelin päässä on jo valoa näkyvissä, mutta koskaan ei tiedä milloin seuraava rahtialus karahtaa Suezin kanavaan. Tämän vuoksi ennusteiden tekeminen ja päivittäminen jatkuvasti on avain menestykseen – varsinainen ässä hihassa.

Kirjoittaja:
Jaakko Laurila toimii Clausionin myynti- ja markkinointijohtajana. Jaakolla on pitkä kokemus myynnin ennustamisen automaatiotarpeista ja mahdollisuuksista eri kokoisissa organisaatioissa. Tällä hetkellä Jaakon fokuksessa on suomalaisen osaamisen levittäminen Eurooppaan.