Päästä vanha palvelin kesälomille – on aika siirtyä pilveen

Vanhentuneet Excelit pyörimässä ihmisten omilla koneilla, softa on asennettuna firman omalla palvelimella ja käytössä on ohjelmiston työpöytäversio, joka on päivitetty viimeksi Suomen edellisen Euroviisuvoiton aikaan ja toimiikin vaihtelevalla menestyksellä. Talousosaston Erja saa harmaita hiuksia syöttäessään hiki hatussa numeroita järjestelmään, vaikka tämä pitäisi olla useamman henkilön kontolla. Kuulostaako tutulta?

Digiloikka on otettava – viimeistään nyt

Automaatiosta, pilvipalveluista ja digitalisaatiosta on puhuttu vuosikausia, mutta monessa yrityksessä asiat ovat jääneet puheen tasolle. Mistä tämä sitten johtuu? Kokemattomuudesta, kustannuksista, siitä, että asiat on totuttu tekemään tietyllä tavalla? Ehkä. Mutta miksi kipuilla samojen asioiden kanssa viikosta ja vuodesta toiseen, kun asiat voisi tehdä myös fiksummin?

Varmasti voimme kaikki yhtyä väitteeseen, että pandemia on kohdellut yrityksiä epätasa-arvoisesti. Osa on kokenut huomattavia kolauksia, osa taas jopa kasvattanut liikevaihtoaan merkittävästi. Jotkut yritykset ovat joutuneet tekemään merkittäviä säästötoimenpiteitä, osa taas on voinut rekrytoida lisää työntekijöitä. Mikä näitä yhdistää? Työn tehokkuuden lisääminen ja automaatio.

Miksi tuhlata aikaa lukujen näppäilemiseen manuaalisesti, jos osan työstä voisi automatisoida? Näin aikaa jäisi mittareiden ja lukujen tulkitsemiseen ja analysointiin, jonka pohjalta yrityksen johto voisi tehdä parempia päätöksiä liiketoiminnassa. Onko järkevää ajankäyttöä, että esimerkiksi yhden controllerin työtehtävänä on syöttää numeroita järjestelmään yrityksen budjetointia ja ennusteita tehdessä, vai voisiko operatiivisella puolella liiketoiminnasta vastaavat syöttää ne järjestelmään itse? Kiitos pilven, järjestelmien jalkauttaminen koko organisaatioon on mahdollista ja tekee tiedon kulusta entistä läpinäkyvämpää.

Kun järjestelmä jalkautetaan koko organisaation käyttöön, kukin pystyy hoitamaan oman tonttinsa ajasta ja paikasta riippumatta. Fakta on, että etätyön aikakausi on tullut ryminällä jäädäkseen. Vaikka pandemiasta on saatu jo ote, niin on epätodennäköistä, että yritykset siirtyisivät täysin takaisin 100 % konttorityöskentelyyn. Järjestelmien, olivatpa ne mitä tahansa, tulee olla käytettävissä kellon ympäri ja kaikkialla – olipa työntekijä sitten laiturinnokassa tai toimistolla.

Versiopäivitysten myötä uusia ominaisuuksia

Kun iPhonesi kehottaa sinua tekemään versiopäivityksen, miten reagoit? Annatko asian olla vai teetkö päivityksen heti sopivan hetken tullen, jotta saat uudet ominaisuudet käyttöösi? Varmasti suurin osa meistä kuuluu jälkimmäiseen ryhmään. Päivitysten avulla saamme käyttöömme uusia ominaisuuksia ja vanhat viat korjataan – temppuja, joiden avulla meidän käyttökokemuksemme laitteista olisi mahdollisimman hyvä.

Entä kun kyseessä onkin töissä käyttämäsi ohjelmisto, jonka edellisestä versiopäivityksestä on vierähtänyt useampi vuosi? Painatko ”muistuta minua myöhemmin” vai reagoitko aktiivisesti? Pilven ansiosta päivitykset ohjelmistoon ovat helppoja ja nopeita tehdä. Samat syyt päivitykseen pätevät, saat käyttöösi uusia ominaisuuksia, joista aiemmin saatoit vain haaveilla sekä mahdollisten järjestelmävirheiden korjaukset niin, etteivät ne enää häiritse työtäsi.

Kohti toimintavarmaa ja tietoturvallista ympäristöä

Rauta paksun pölyn peitossa ja IT-henkilö hukassa tai liian kiireinen muiden töiden kanssa sinua auttaakseen? Kun siirryt pilveen, pääset eroon vanhentuneista palvelimista kohti ajantasaista, toimintavarmaa ja tietoturvallista IT-ympäristöä. Enää ei tarvitse ostaa palvelimia ja vaihtaa rautaa muutaman vuoden välin, koska pilvessä laskentatehojen lisäys tapahtuu tarpeen mukaan. Olipa yrityksesi IT-strategia millainen tahansa, voit olla varma, että teknologia on ajan tasalla ja luotettavaa. Edut ovat kiistattomat – on siis korkea aika ottaa viimeinenkin askel kohti pilveä.