kristallipallo ja numeroita

Meillä skenaariot syntyvät nappia painamalla – entä teillä?

Skenaario on päivän polttava sana – viimeistään kuluneen vuoden aikana, jolloin aihe on kantautunut jokaisen uutisia seuraavan korviin maailmaa koettelevan pandemian myötä. Määrite itsessään on saattanut unohtua kaikessa tuoksinassa: hahmotelma tulevan kehityskulun ennakoimiseksi. Kyse ei ole faktoista, sillä valitettavasti monellakaan meistä ei taida olla kristallipalloa tulevaisuuden ennustamiseksi.

Talousosaston vastuu skenaarioiden luomisessa on kasvanut merkittävästi, sillä ne auttavat yritysjohtoa tekemään päätöksiä liiketoiminnan suunnasta. Kaikki skenaariot eivät suinkaan ole kauhuskenaarioita, mutta rehellisyyden nimissä monet yritykset ovat viime kuukausien aikana joutuneet laatimaan myös sellaisia – rivakalla aikataululla. Annan tosielämän esimerkin:

Matkailualan yritys, jolla on toimintaa useissa eri kaupungeissa, sai tiedon lyhyellä varoitusajalla, että hotellien ravintolat joudutaan sulkemaan, osa hotellien yhteydessä olevista kylpylöistä joudutaan sulkemaan ja osassa alueita liikkumista rajataan ylipäänsä, jolloin asiakkaita hotellin ovella ei tosiaan ole jonoksi asti.

Tarvitaan helppoja tapoja tehdä erilaisia vaihtoehtoja, joissa parametrejä muuttamalla voidaan hahmotella mahdollista kehityskulkua. Yrityksen on pakko saada apuvälineitä päätöksenteon tueksi: Onko kannattavaa pitää toimintaa avoinna lainkaan, millaista myyntiä voidaan ennustaa, kuinka paljon henkilökuntaa tarvitaan jne.?

Millaisia skenaarioita polkupyöräkauppias voi tehdä, kun hänen liiketoimintansa kannalta puhutaan   parhaasta kevätmyynnistä vuosiin – kiitos ulkoilun ja työmatkapyöräilyn suosion, mutta myös työsuhdepyörien verohelpotuksen. Pahimmillaan taas, liikkumista rajoitetaan ja sitä myötä ei-välttämätöntä asiointia kaupoissa, jolloin pyöräkauppiasta saattaa kohdata takatalvi.

Toisaalta, mitä jos kauhuskenaariot eivät käykään toteen vaan päinvastoin? Mitä, jos yritys on keksinyt niin timanttisen innovaation, että tuotantolinjat suorastaan räjähtävät kysynnän pompattua uusiin ulottuvuuksiin? Tällöin tarve niin tekijöille kuin komponenteille saattaa yllättää positiivisesti.  

Myyntiä voi olla vaikea ennustaa syistä, joihin ei itse voi vaikuttaa – tähän tarvitaan erilaisia skenaarioita. Pandemia on viimeistään osoittanut, että kaikkea ei voi ennakoida. Lienee todennäköistä, että jatkossa yritykset hyödyntävät entistä enemmän skenaarioita ottamaan huomioon vaikkapa ilmastonmuutoksen vaikutukset liiketoiminnassaan – olipa sitten kyse leudommista talvista tai ihmisten halusta siirtyä käyttämään entistä ekologisempia vaihtoehtoja arjessaan.

Kun muutoksia joudutaan tekemään lyhyellä varoitusajalla, tarvitaan myös järjestelmiä, jotka tukevat skenaarioiden tekemistä helposti. Riippuen yrityksen koosta ja toiminnasta, osa laatii skenaarioita lähes päivittäin, useammat kuitenkin tätä harvemmin – viikko- tai kuukausitasolla. Olivatpa tarpeet minkälaiset tahansa, fakta on, että kun skenaarioiden teko saadaan automatisoitua, vapautuu aikaa ja resursseja analysointiin. Näin yritykset voivat reagoida parhaiten eri tilanteisiin ja selvitä voittajina liiketoiminnassaan.

Haluatko kuulla skenaarioista lisää? Ilmoittaudu mukaan Clausionin maksuttomaan webinaariin.

Kirjoittaja: Jaakko Laurila

Jaakko Laurila toimii Clausionin myynti- ja markkinointijohtajana. Jaakolla on pitkä kokemus myynnin ennustamisen automaatiotarpeista ja mahdollisuuksista eri kokoisissa organisaatioissa. Tällä hetkellä Jaakon fokuksessa on suomalaisen osaamisen levittäminen Eurooppaan.